neděle 16. března 2014

Jak jsem začal používat Linux...

Jsou tomu již přibližně dva roky, co jsem začal používat linux. Důvodem proč jsem se do takové věci pustil, je fakt že jsem byl zvědavý, jak vypadá jiný operační systém než Windows. Z takřka nepřeberného množství distribucí ve kterých jsem se moc neorientoval, jsem si zvolil Ubuntu. Nejdřív jsem Ubuntu zkoušel jako live verzi z flash disku a poté jsem si na na notebook nainstaloval Ubuntu (s grafickým prostředím Unity) jako druhý operační systém vedle Windows 7.

Ubuntu s Unity


Počáteční používání bylo poněkud strašlivé, s každou drobností jsem měl dosti zásadní problém a vše jsem musel hledat na internetu, což bylo velmi zdlouhavé. Musím říci, že jsem v té době byl rád, že se můžu přepnout do Win 7, protože chvílemi jsem byl z linuxu zoufalý. Nicméně postupem času jsem přicházel jednotlivým "linuxovým záhadám" na kloub, a vše bylo snazší. Moje myšlenka byla naučit se postup pro věci, které běžně provádím na PC přes Windows, pomocí Linuxu. Avšak přesto, že jsem již v mnoha věcech pokročil, stále jsem se při používání Ubuntu necítil "ve své kůži". Důvod proč jsem se "necítil" bylo nejspíš grafické prostředí Unity, které je na můj vkus zvláštní a hůře editovatelné. Když jsem byl jsem již v problematice Linuxu zběhlejší, začal hledat jiné distribuce.

Linux Mint

Poměrně rychle jsem objevil Linux Mint, jedná se o derivát Ubuntu s grafickým prostředím Cinnamon (Mint existuje i s jinými grafickými prostředími). Nejdříve jsem měl tuto distribuci ve Virtual boxu a poté jsem si jí nainstaloval nejprve vedle Ubuntu a Win7, poté místo Ubuntu. Dnes již vím, že tento postup není rozhodně použitelný, jelikož se starý zavaděč se nepřepíše do nově nainstalovaného systému, ale zůstane v starém. A jeho převod jsem zatím nezvládl. Pro méně znalé uvádím, že při instalaci linuxu se vám přepíše zavaděč pro Windows a místo něj je GRUB, který zajistí zavedení zvoleného systému. Výhody zavaděče GRUB tkví v jeho možnostech editace funkcí a vzhledu. Ale zpátky k Mintu, hned jak jsem poprvé začal používat Mint, zcela jednoznačně jsem si ho zamiloval. "Přesně tohle chci !" A do této doby musím říci, že jsem stále maximálně spokojen. Nyní používám Windows spíše doplňkově a pracuji z velké části na Linuxu.

Linux Mint

Nemůžu se nevyjádřit ke srovnání Linuxu a Windows. Jedná se o dvě zcela rozdílné věc, kterém mají svoje výhody a nevýhody. Hlavní výhoda linuxu tkví v jeho otevřenosti, jiným slovy, pokud jste dostatečně šikovní "uděláte si" operační systém na míru. Mezi jeho další výhody patří na příklad nižší nároky na hardware než v případě Windows. Kdo se ještě nerozhodl, jestli zkusí něco jiného než Windows, tak ať neváhá, protože v Linuxu se dostanete do světa nekonečných možností. Další články z linuxové sféry budou brzy následovat.

1 komentář:

  1. Vorlíku, super - koupil jsem si flashku, na které bych si Mint rád rozjel ;) Jsem na to zvědavý!

    OdpovědětVymazat